ambreiajExista cateva parghii pe care le actionam continuu pe timpul cat conducem un autoturism:

  • Volanul pentru mentinerea sau schimbarea directiei de mers;
  • Pedala de acceleratie pentru a rula mai repede sau mai incet;
  • Pedala de frana pentru a reduce viteza de deplasare sau opri;
  • Pedala de ambreiaj pentru a putea pleca de pe loc sau a schimba treptele de viteza;
  • Schimbatorul de viteze pentru a allege o treapta sau alta.

Toate autoturismele, cu o cutie de viteze mecanica, au ambreiaj cu rolul de a cupla/decupla motorul de transmisie. Apasarea pedalei de ambreiaj decupleaza motorul de transmisie si astfel face posibila schimbarea vitezelor, oprirea masinii fara oprirea motorului.

Durata de viata a unui ambreiaj depinde de calitatea pieselor si stilul de conducere. In practica am intalnit cazuri in care un ambreiaj a necesitat schimbare dupa 20.000 km sau mai putin dar si masini care au parcurs 200.000 km fara schimbare.E foarte important sa nu atingeti pedala de ambreiaj decat atunci cand schimbati treapta de viteze, sa nu accelerati foarte tare motorul la plecarea de pe loc.

Simptomul care ne indica ca ambreiajul are o problema este faptul ca acesta “patineaza”, adica turatia motorului creste dar viteza nu creste corespunzator sau creste cu intarzaiere si apare si un miros specific.Fenomenul de patinare se sesizeaza cel mai clar cand sunteti in trepte superioare de viteze (a 4-a, a 5-a), aveti o turatie scazuta a motorului 1000-1500 rot/min si accelerati.

Ambreiajul, ca ansamblu, are trei componente: rulment de presiune, placa de presiune, disc. Recomandarea este ca, atunci cand este necesar, sa fie inlocuite toate componentele.