De ce sunt anvelopele foarte importante in evitarea accidentelor ?

Cea mai importanta componenta a unui automobil,,din punct de vedere al sigurantei deplasarii, nu este motorul. Pe carosabil umed sau acoperit cu mazga sau zapada anvelopele sunt cele mai importante pentru ca sunt singurele componente care asigura legatura cu solul. Rularea la viteza constanta/franarea/accelerarea masinii se realizeaza prin intermediul acestora, conditia fiind existenta aderentei intre anvelopa si sol – o aderenta insuficienta duce la situatia pierderii controlului asupra masinii cu consecinte, de multe ori , tragice.

Mentinerea aderentei depinde de:

  • Starea carosabilului;
  • Stilul de conducere;
  • Starea anvelopelor.

Starea carosabilului depinde de mama Natura si autoritatile Statului. Stilul de conducere si starea anvelopelor depind de noi. Stilul de conducere va fi subiectul unui viitor articol, acum ne vom concentra pe anvelope.

Cum influenteaza uzura anvelopelor spatiul de franare ?

Adancimea profilului la o anvelopa noua este de 8 mm iar limita minima admisa de legislatie este de 1,6 mm. Specialistii de la marele fabricant de anvelope CONTINENTAL au pus la dispozitia publicului rezultatul unui studiu privind influenta adancimii profilului unei anvelope asupra spatiului de franare.

Concluziile sunt urmatoarele:

Pe carosabil umed o masina echipata cu anvelope de vara franeaza de la 100 la 60 km/h in:

  • 50 m daca are o adancime a profilului de 7 mm
  • 80 m daca are o adncime a profilului la limita legala, respectiv 1,6 mm

Dupa cum se observa diferenta e enorma: 30 m ( in procente 160 %);
Pe carosabil acoperit cu zapada diferenta dintre distantele de franare este de 170 % in favoarea anvelopelor cu o adancime a profilului de 8 mm fata de cele cu numai 2 mm

3

Recomandarea specialistilor este sa schimbati anvelopele de vara cand au ajuns la o adancime a profilului de 3 mm iar cele de iarna la 4 mm.

Daca apelati la anvelope resapate va recomandam ca acestea sa provina din spatial UE pentru ca incepand cu 1 ianuarie 2004 fabricantii sunt obligati sa respecte reglementarile ECE 108 si 109. Le recunoasteti prin faptul ca au marcajul “e”

Care este diferenta dintre anvelopele de iarna si cele “all-season” ?

Daca nu facem multi kilometri intr-un an, e clar ca, din punct de vedere economic, este justificat sa utilizam anvelope all-season pentru ca acestea sunt acceptate de legislatie si pe timpul iernii. Din punct de vedere tehnic anvelopele all-season prezinta cateva dezavantaje care trebuie luate in considerare:

  • Pe timp de vara sunt mai zgomotoase si duc la o crestere a consumului de combustibil cu 1-2 %;
  • Pe timp de iarna au o aderenta mai scazuta fata de cele de iarna si o crestere a spatiului de franare cu aproape 30 % conform unui studiu al ministerului Transporturilor din Canada

4

 

Comments for this post are closed.